Wednesday 24 June 2009

Jeruk strawberry kering

Photobucket

Belasah jer lah kan...buh nama ikut sukahati jer.
Segment menghabiskan strawberry aritu...bila tengok strawberry ni, mula ler teringat kat jeruk strawberry kering yang jual kat Cameron Highland nunnn...adoi lah meleleh air liur kalau teringat jeruk kat Cameron Highland tu...

Kat sini strawberry banyak tapi yg jeruk2 ni kirim salam nk jumpa, maklum ler makanan "kurang" sihat kan...ehehehe. Tapi sesekali apa salahnya, hapa aku peduli kan...
Disebabkan keinginan yang melampau...aku usahakan jugak buat jeruk ni,walaupun hantam keromo jer...dapat rasa ala-ala pun jadi ler kan....

aku buat macam ni....

buah strawberry tu aku potong 4...lebih kurang dalam semangkuk/25 biji
pas tu aku letak 1/2 cawan gula ngan 1/4 cawan cuka...kalau cuka tak ada bole ler letak lemon juice jer kan....kacau sebati then
perap ler...
kalau ikutkan aku nak perap sehari semalam...
tapi, aku tak berdaya nak menahan sabar...so aku perap tak sampai 1/2 hari jer :)
lepas tu aku tos kan skit air jeruk tu...then bole ler di jemur.
Kat sini masa aku proses jeruk ni cuaca mendung jer....
so apa aku buat ialah...aku letakkan jeruk tu kat dalam tray then masukkan ke dalam oven dengan suhu 70C sampai nampak buah strawberry nampak kering(2-3 jam gak ler dlm oven).
tu pun tak berapa kering sangat...tak sabar nak ngap...muahahah

bila dah siap...alamak ciputtt jer rupanya.
aku dapat ler merasa 4-5 ulas...(jadi ler untuk lepas kempunan)
lain tu habis kena rembat dek anak-anak aku...

**sedap! haku rasa dah menjadi ler tu...

No comments: