Wednesday 25 May 2011

Sup kentang + Ayam + brokoli + pasta




Pening kepala memikirkan makanan untuk si kecil ku yang sorang ni...selalunya aku buat bubur nasi dengan ayam+kentang+carrot . Kadang-kadang aku letak ikan bilis, sesekali aku letak isi ikan tenggiri...tapi lately dia dah macam boring dengan makanan dia tu. makan setakat 2-3 sudu jer.Pada hal kalau biarkan dia bermain sendiri, abis semua benda sampah sarap dia nak kutip masuk mulut .Puas memerah otak nak masak apa untuk dia. Aritu aku rajin jugak bagi dia makan Nestum Cereal, tapi bila kerap bagi dia makan cereal poo-poo dia keras...tiap kali nak poo-poo mesti menangis...sian kat dia.

Kali ni aku try masak sup kentang dengan pasta spagethi...semangat aku masak tadi tapi nampak gaya macam dia tak suka :(..makan 3-4 sudu dah rasa macam nak muntah. Kalau kawan-kawan ada idea yang menarik bole ler syer dengan saya yang kebuntuan ni...:(

Ni yang aku masak hari ni...
1/2 sudu olive oil
satu ulas bawang kecil cincang
1 sudu besar ayam cincang
1 biji kentang potong 4
1 sudu brokoli
5-6 tangkai spagethi- patahkan pendek-pendek
2 cwn air

**tumis bawang cincang dengan olive oil, masukkan ayam...masak >< seminit. masukkan air, masukkan kentang dan spagethi..renih hingga lembut dengan api yang kecil. pas tu masukkan sayur brokoli, renih lagi. agak-agak dah masak tutup apiblend atau lenyek semua bahan-bahan dalam sup...


***my sweetheart~ Aleeya***

No comments: