Friday 5 December 2008

Gingerbread Cookies

ginger

Ryan buat cookies ni kat sekolah..dengan bangganya dia bawak balik tunjuk kat family..dapatlah sorang 3 keping shape orang..Dia orang panggil Gingerbreadman cookies..Satu dia bagi kat best friendnya.satu lagi dia makan dan sekeping lagi dia bawak balik ke rumah untuk kami rasa sorang sikit...
Sejak daripada hari tersebut dia tak sudah-sudah paksa aku suh buat Gingerbread cookies ni..actually tak perlu buat pun, berlambak2 jual yang dah siap kat kedai..tapi si anak bujang aku sorang ni excited sgt suh aku buat. Dekat 2 minggu gak aku tangguh projek ni, kesian pulak tengok muka dia...so, aku buatkan lah. Shape orang tak ada so aku buat bulat jer....itu pun dia dah cukup happy!

Bahan
420gm tepung gandum
1/4 sudu kecil garam
3/4 sudu kecil baking soda
2 sudu kecil serbuk halia
1 sudu kecil serbuk kulit kayu manis
1/4 sudu kecil serbuk buah pala
1/4 sudu kecil serbuk bunga cengkih
113gm butter
100gm gua(boleh kurangkan)
1 biji telur gred A
160ml gula apong(boleh gantikan dengan golden syrup)

Cara

Ayak tepung bersama baking soda ,serbuk halia dan semua rempah-rempah.
pukul butter dan gula hingga kembang dan gebu, masukkan telur dan gula apong@golden syrup gaul sebati.
Campurkan bahan-bahan yang telah di ayak, sebatikan. (Doh memang agak lembut)
Bahagikan doh kepada 2 bahagian, setiap satu dibungkus dengan plastik atau cling film.
Simpan di dalam peti ais selama sekurang-kurangnya 3 jam atau semalaman.
shape kan cookies, bakar dalam oven bersuhu 177C selama 10-12 min(hingga masak)

No comments: