Saturday, 20 December 2008

Laksa Beras

Dulu, masa mula-mula kenal laksa tak pernah pakai yang segera memang buat jer.

Sejak dah pandai pakai laksa segera langsung tak pernah buat laksa beras ni hinggalah suatu hari, masa aku buat open house hari tu terbeli laksa yang hampeh...kuah laksa dah buat seperiuk besar, tapi..terbeli laksa jenama cap "jamban" memang langsung tak boleh recycle yang terpaksa di 'tongsampahkan'...dalam waktu sangat singkat dan agak panic tu barulah teringat semula pasal Laksa Beras, stok tepung beras pun mantap dalam simpanan...Sib baik sempat jugak buat untuk menjamu para tetamu..Alhamdulillah majlis berlangsung dengan jayanya.

Sekarang ni dah tak beli Laksa segera, buat jer lagi senang! Resipi campak-campak tapi tak pernah tak jadi...cuba arr!!

laksa

Bahan

500gm tepung beras
air panas mendidih secukupnya
acuan maruku
Periuk pengukus

**Masukkan air panas mendidih secukupnya ke dalam tepung besar, gaul dengan senduk kayu sehingga adunan boleh di kepal-kepal.
Panaskan kukusan
Masukkan adunan ke dalam acuan maruku, tekan ke dalam periuk pengukus. Kukus selama 5 minit atau hingga masak.
Setelah masak, masukkan laksa tadi ke dalam air sejuk(air paip) sekejap sambil di kirai-kirai sedikit kemudian toskan airnya
sedia untuk dihidangkan

laksaaa

ini laksa malas!!...huhuhu

1 comment:

ctnik said...

memang senangkn laksa ni,kita pernh buat,memang sedap n menjadik..