Thursday 11 December 2008

Kari Ikan Tenggiri ala utara

ikantenggiri

Style my MIL..

Orang utara memang buat style cenggini..betulkan kalau aku salah key...Sedap sebab rasanya masak-masam sket dan tahan lama.. Lebih kuah kari ni leh cicah ngan jemput-jemput bawang atau roti canai untuk breakfast keesokkan harinya.
Berbeza dngan style mak aku buat kari ikan( org N9)..Orang N9 pakai banyak santan dan tak letak halba campur...tak pakai asam jawa, letak asam keping jer...
Meh ler tengok orang Penang punya kari ikan...ini ikut style aku mengikut pemerhatian aku masa MIL aku memasak..
Sorry...sukatan ni biasanya aku belasah jer, kali ni aku cuba sukat..so adjust ler mana-mana ikut selera masing-masing.

Bahan

3-4 potong ikan tenggiri
2-3 sudu Rempah kari ikan- Biasanya aku guna Jenama Babas
1 sudu besar halba campur
beberapa tangkai daun kari
3-4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 cawan air suam
1/2 cawan air asam jawa
1/2 cawan santan cair
1/3 cawan minyak masak
Sayur Bendi secukupnya

Panaskan Minyak
Tumis daun kari dan halba campur hingga naik bau.
Masukkan hirisan bawang putih dan bawang merah. Biarkan kekuning-kuningan.
Campurkan rempah kari bersama dengan air suam, masukkan ke dalam bahan tumis tadi..biarkan 5-10 minit, selalu di kacau.
Masukkan air asam jawa, didihkan lagi..
Masukkan santan cair, didihkan.



Masukkan ikan, didihkan 5-10 minit dengan api yang kecil.
Akhir sekali masukkan sayur bendi, renih lagi hingga bendi masak...
bolehlah dihidangkan..

No comments: