Wednesday 22 April 2009

Homemade Chocolate((again))

Photobucket

Actually bukan ler 'homemade' sangat...cuma campur-campur dan godak2 jer, pas tu tukar tukar shape cekelat untuk nampak lebih umphhhh!!

macam yang aku cakap aritu...idea yang terdapat dalam gambar ni aku ikut dari sebuah blog yg memang sifu bab baking membaking ni..tapi aku lupa yang mana...kalu sifu tu terjengah ke blog aku ni, jangan ler kecik hati pulak sebab aku tak dapat nk bagi kredit utk blog dia(kalu ingat sure aku bg kredit kat sini)...puas ku cari tapi tak ketemu...maaf banyak-banyak...dan terima kasih kerana sudi share idea ni...

Tapi, resipi ni aku belasah jer...sambil menggodek semalam sambil catit resipi, sebab ada yang pernah tanya macam mana nak buat, so aku letak ler resipi dan cara-cara kat sini..apa-apa pun resipi kat bawah adalah sukahati aku semata-mata tak diperakui oleh mana2 chef/pakar yang bertauliah...kalu tak sedap kat tekak ngkorang, jgn salahkan aku keyyyy!!

**kes nak abiskan cadbury milk chocolate....

A)150gm cadbury milk chocolate
30gm plain cooking chocolate
25gm shortening(vege fat)
badam(panggang) atau kismis
peanut butter(kalu pakai kismis x payah ler buh ni)

B) 20gm white chocolate

***Cairkan (B) dgn kaedah double boiler,
sapu sedikit ke bahagian dasar chocolate mould dengan berus. ...(sikit shj)
sejukkan...
***Cairkan (A) kecuali peanut butter dan badam dgn kaedah double boiler jugak, angkat..
biarkan sejuk skit dan coklat agak pekat,sapu pada chocolate mould yg sama(tgk gambar).
pastikan lapisan white chocolate dah betul2 sejuk/keras.(masuk peti sejuk kejap)
Paipkan peanut butter kat bhgn dalam...
pastikan peanut butter tu sudah dilembutkan skit(guna microwave)
Letak kacang badam kat atas peanut butter, tutup semula dgn coklat.sejukkan!
hias ikut suka...

No comments: