Saturday 4 February 2012

Kek Pisang


Salam sayang untuk semua...
Minggu lepas, hari selasa tiba-tiba rasa rajin nak buat kek...pulang dari sekolah pukul 7.10pm, mandi...pas tu solat pas tu siapkan makan malam lepas tu makan sama family pas tu terus membaking kek pisang memandangkan ada sesisir pisang montel yang dah masak ranum di dapur...errrmm, kalau buat kek dari pisang yang dah ranum memang harum sungguh baunya...semerbak memenuhi segenap ruang...
keesokkan harinya, aku potong setengah biji kek tersebut dan bawa ke sekolah untuk santapan kawan-kawan...ramai yang suka, kata mereka mcm kat kedai. makan punya makan sampai terlupa nak amik gambar...iskkk,..Pulang ke rumah, rupanya kek pisang dah clear, bekas pun dah bersih dicuci...ermmm.
sebabkan dah janji dengan kawan-kawan nak share resepi kek pisang ni, so aku buat juga entry ni walaupun tanpa gambar...actually dah pernah masukkan entry kek pisang ni dalam entry yang lepas, tapi mungkin leceh sikit nk selongkar entry yang sebelum ni so di sini aku highlight kan semuala..
Actually resipi ni asalnya resipi Yani@myresipi, tapi bila aku cari semula di MYR resipi asal tu dah tak ada.. Di sini aku dah ubahsuai sikit mengikut Vit R yang ada dalam badan dan kelengkapan bahan yang terdapat dalam simpanan...

harap dapat membantu...

  • 2 biji pisang(aku guna 3 bijik, kalau saiz kecik letak 4 /5biji)
  • 140g butter
  • 120g gula
  • 2 biji telur
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 2 sudu besar fresh cream( aku pakai fresh milk jer)
  • 1 sudu besar jus lemon
  • 200g tepung gandum
  • 1 sudu kecil soda bikarbonat
  • 1 sudu kecil baking powder

Cara-cara

  1. Pukul butter dengan gula sehingga kembang,Masukkan telur sebiji demi sebiji

  2. Ayak tepung, soda bikarbonat dan baking powder. Kemudian masukkan ke dalam adunan tadi.
  3. Masukkan pisang yang telah dilenyek dan esen vanila ke dalam adunan.
  4. Campurkan jus lemon dan fresh cream. Kemudian masukkan juga ke dalam adunan.
  5. Akhir sekali masukkan kuning telur. Kacau sehingga sebati.
  6. Masukkan ke dalam loyang dan bakar pada suhu 160 degree selama 35-40 minit
Selamat mencuba...

No comments: