Sunday 5 February 2012

Minced beef Pinwheel





Cuti Tahun Baru Cina yang lepas aku ada buat Apple Pie, untuk menjamu Uncle n Family yang datang bertandang...Tapi, biasa lah dalam kesibukan melayan tetamu tak rasa nak makan, lepas 2-3 hari baru lah rasa teringin ...

Pagi tadi aku shopping puff pastry di Yummie, plannya nak buat Apple Pie...tapi bila tengok belakang packaging puffpastry tu ada resipi Bolognese Pinwheel...nampak gambar macam best jer..eheheh. So, tukar plan dari Apple Pie jadiler Pinwheel...anyway ada lagi balance 2 keping puff pastry tu, nanti bila free akan aku jadikan Apple Pie jua...

Sebabkan bahan-bahan tak lengkap aku tukar daripada Bolognese Pinwheel kepada Minced Beef Pinwheel...

Bahan yang diperlukan:

Puff Pastry ready made
cheese(saya guna cheddar cheese)
kuning telur ~ untuk sapu di atas permukaan)


Bahan Inti:-

500gm minced beef(daging cincang)
2 ulas bawang putih(cincang)
1 labu bawang bombay(cincang)
2 sudu besar double cream(boleh tukar kepada susu@ tomato puree)
2 biji buah tomato di cincang
sedikit mixed herb
garam secukup rasa
sedikit lada hitam
2 sudu besar minyak zaitun

Cara:
Panaskan minyak zaiton, tumis bawang bombay dan bawang putih hingga kekuningan..masukkan daging cincang. Kacau hingga daging masak. Masukkan buat tomato cincang, kacau lagi hingga tomato masak. Masukkan double cream, kemudian mixed herb dan lada hitam. Perasakan dengan garam. masak hingga kering. sejukkan.

Penyediaan pinwheel:

Ambil sekeping puff pastry, alaskan dengan baking paper.



kemudian, letakkan inti daging cincang tadi di atas permukaan puffpastry. sapu rata...tinggalkan sedikit ruang kosong di bahagian tepi untuk seal di bahagian tepi agar inti tidak mudah keluar.
Taburkan cheese di atas inti daging, gulung dengan menggunakan baking paper seperti menggulung swiss roll.
Kelar di permukaan atas pinwheel tadi mengikut besar saiz pinwheel yang ingin kita potong nanti..sapu permuakaan atas pinwheel dengan kuning telur. Bakar 200C-220C sehingga puff masak/ kekunin-kuningan. Apabila sudah masak, potong mengikut saiz yang telah kita kelar tadi..dan bolehlah dihidangkan. Enak dimakan ketika panas.

2 comments:

Chik Mimi said...

nampak sungguh lajat la rozy,pastry puff tu besaq ek,selalu yg brand kawan tu cenonet je

Rozie said...

salam chik mi, saiznya 9"x9"...tebalnya ><3mm.ada 6 semuanya. yg jenama kawan tu tebalkan..kena gelek bagi nipis, sy pernah guna yg tu jugak..