Sunday 2 August 2009

Kek Lumut

Kek Lumut, aku amik resipi Dayang sifu kek lapis Sarawak tu...
Pendapat peribadi aku, rasa kek ni sama jer macam Kek Lapis Sarawak yang lain sebab ingredientnya hampir sama dengan ingredient kek-kek lapis...bezanya kek ni tak berlapis.

Aku tak terkejut sgt dengan kesedapan kek ni mungkin sebab aku dah biasa explore macam-macam rasa kek lapis..., (aku suka buat tapi tak suka makan...eheheh)

Ramai yang sangat menyukai kek ni. Aku buat ni khas untuk family inlaw, aku bekalkan sebagai jajan masa dia org ikuti rombongan tour Europe..blum bertolak tour lagi, kek dah abis sebelah...kata depa,kalau start makan, tak sedar makan dan terus makan non stop!! :)).

Thanks Dayang di atas kek yang best ni!
Lama dah simpan resipi ni, sekarang baru dapat buat sebab tunggu stok nestum terbang dari Malaysia...

Photobucket


1/2 adunan (loyang 6"x6")

*1 ketul butter
*3/4 cawan gula
*esen vanilla

(pukul hingga kembang)

*5 biji telo
(masukkan satu persatu dalam adunan butter, kacau sebati)

*1/2 tin susu pekat manis
(masukkan ke dalam adunan, kacau lagi)

*1 1/2 cawan tepung gandum
(masukkan ke dalam adunan, kacau sebati)

*1/2 cawan horlick/serbuk badam
(masukkan ke dalam adunan, sebatikan)

*1/2 cawan sekaya
(masukkan ke dalam adunan, kacau)

*1/2 cawan Nestum original
*1/2 botol kecil pandan paste
(masukkan ke dalam adunan, gaul sebati)

kukus selama 2 1/2 jam..

No comments: