Tuesday 21 December 2010

Fruit Cake Kak Hamsini


amik resipi ni kat blog kak Hamsini , bahan-bahan pun tak banyak dan cara pembuatannya pun senang...Aku kukus selama 4jam, dan aku balut dengan fondant icing, satu lagi projek utk hantaran pertunangan adik aku minggu lepas...first time balut kek buah dgn fondant.., sblm balut tu sapu seluruh permukaan kek ngan apricot glaze .mencabar jugak, hasilnya deconya so-so jer mana leh lawan geng2 yg dah pro...

Kak Ham...mintak Izin C&P yer...

Kek Buah Kukus

Bahan2


1 biji butter /250 g*
2 cawan gula pasir*
2 cawan air*
1 mangkuk membukit buah campur*


4 biji telur gred A/ saya guna 5 biji telur gred B
1 sudu teh esen vanila
4 cawan tepung
1 sk baking powder
1 sk soda bikarbonat
1 sk cream of tartar/dlm btk serbuk


Cara

1.Bahan bertanda * rebus selama 30 minit dgn api sederhana. Pastikan menjadi sederhana likat tutup api....Biarkan sejuk.


2.Panaskan pengukus


3.Kemudian masukan telur sebiji demi sebiji dan kacau.Masukkan esen vanila. Masukkan tepung yg telah diayak bersama baking powder, soda bikarbonat dan cream of tartar sedikit demi sedikit dalam adunan. Kacau rata.


4.Masukkan ke dlm bekas yg telah diletak kertas dan telah di lenser.


5. Kukus dgn api perlahan selama 4 jam/ saya kukus 3 jam je


6. Angkat penutup dan lap dgn kain setiap 20 minit atau lapik dgn kain pada penutup.


Selamat mencuba....

No comments: