Sunday 5 December 2010

Ayam Golek Madu

Buat ayam golek ni minggu lepas untuk makan dengan Nasi Ayam Ipoh, resipi diambil dari Majalah SAJI dec 2010...masa memasak aku ubah suai sedikit. Memang sedap, aku rekomen pada sapa-sapa yang nak cuba tengoklah di bhgn dada ayam golek aku tu dah kena kidnap sikit, huhuhu, yummmm...yummmm.

Ayam golek aku ni tak letak bijan sbb malas nk selongkar lemari ajaib aku nk carik bijan...

Bahan

1 ekor ayam
45ml madu
sedikit garam
sedikit lada sulah
sedikit bijan~ disangai

Bahan A~ cincang(aku blend )
5 ulas bawang puth
3cm halia
2 labu bawang besar
4 batang serai

Bahan B
60ml sos cili
45ml sos tomato
45ml sos tiram

Cara:
-Satukan bahan A dan B, kacau rata, masukkan sebahagian madu, garam dan lada sulah sebatikan dan lumurkan pada ayam. perap semalaman di dalam peti sejuk.
-keesokkannya, keluarkan ayam seketika dan kemudian bakar di dalam oven bersuhu 150C-200C selama 1jam 30 min hingga 2 jam(hingga masak).
- Selepa ayam masak, keluarkan dari oven, sapukan dengan sebahagian madu tadi dan taburkan dengan bijan...sedia untuk dihidangkan!!

No comments: