Wednesday 17 August 2011

Kek Lapis Coklat Pandan


Juga dari majalah Seri Dewi & Keluarga keluaran September, alhamdulillah resepi ni mmg menjadi, ada sikit sahaja pengubahsuaian...Cuma teknik/ Cara mengadun aku ikut cara yang selalu Pn Rabiah Amit buat, iaitu masukkan semua adunan kedalam mixer(selain pewarna) dan pukul hingga gebu..senang, cepat dan tak perlu membasuh banyak bekas mengadun...

Bahan

12 biji kuning telur
6 biji putih telur
280gm gula(aku kurangkan menjadi 220gm)
250 tepung gandum(aku tukar kepada tepung superfine )
1 camca teh vanilla
1 camca makan ovalette
500gm mentega
6 camca makan susu pekat manis

Bahan B
2 camca makan pandan pes
100gm coklat masakan(warna coklat pudar jer, so aku tambah lagi sket aku rasa 150-200gm lebih baik)

* Cairkan coklat masakan dengan kaedah double boiling, bahagi dua bahagian.
**Bila adunan siap, bahagikan kepada 3 bahagian yang sama rata, bahagian pertama dan kedua masukkan setengah coklat masakan tadi, bahagian ke tiga masukkan pes pandan.
*** Bakar selapis demi selapis mengikut susunan warna kesukaan masing-masing hingga selesai kesemuanya menggunakan api grill...





1 comment:

Anawahid said...

amboi akak cun lg vouge!!.. rajinnya ko melapis kakkkk... miss u like krazi kak... ;)