Tuesday 16 September 2008

Cik Mek Molek

cikmek

Buat minggu lepas...tak pernah makan pun sebelum ni, tapi dengar cerita daripada mek kelate di pagi hari membuat aku teringin nak mencuba..semua yang dia cakap aku rekod dalam kepala, so inilah hasilnya. Sedap, aku suka kuih ni, tapi aku sorang jer yang makan..yang lain tak jeling pun..puas jugak aku nak mengabiskan sorang-sorang. Petang sebelum berbuka tu rasa mcm nak share ngan jiran-jiran, tapi tak confident sebab takut rasanya tah hapa-hapa!!! Kuih ni variasi kuih keria, siapa-siapa yang suka makan kuih keria mesti suka makan Cik Mek

2 biji keledek ( 1 biji saiz 2x penumbuk masing-masing)
1 cawan tepung gandum
sedikit garam
gula secukupnya
minyak untuk menggoreng

Keledek di rebus hingga empuk, dan lecek.
gaulkan keledek bersama tepung dan garam
ambil doh sebesar bola pingpong, bulat-bulatkan dan kemudian leperkan..letak gula di tengah-tengah sebagai inti, "seal"kan doh bentuk membulat dan sedikit runcing di bahagian hujungnya(seperti dalam gambar).
Goreng dengan minyak yang banyak

** cara aku..sambil bentukkan doh, sambil menggoreng

No comments: