Wednesday 25 March 2009

Rojak Mee

Rojak pasembor simple...

Photobucket

masing-masing ada style masing-masing dalam menyediakan rojak ni...
ini cara aku buat rojak...senang jer, ikut apa yang ada kat dalam peti sejuk...

biasanya aku akan sediakan:-

cucur bawang(tepung gandum, daun kucai,taugeh,bawang, garam, serbuk kunyit)
telur rebus
timun potong panjang(style batang mencis)
daun salad
sengkuang
tauhu
mee kuning
Kuah Passembor

** kali ni nak letak resipi kuah passembor yang aku selalu buat, aku ambil resipi Kak nis yang duk kat singapore tu...then aku alter skit ikut apa yang ada.

3 ulas bawang merah- kisar halus
2 sudu kecil serbuk cili
1/2 cawan kacang tanah-goreng tanpa minyak, kisar kering
2 sudu besar bijan-goreng tanpa minyak
2 sudu besar air asam jawa
1 biji kentang saiz sederhana- buang kulit dan rebus hingga empuk, kisar halus dengan sedikit air.
1/2 cawan air
Sedikit Gula merah (2-3 sudu besar)
gula pasir secukup rasa(kalau dah cukup manis tak payah buh)
garam
minyak untuk menumis.

Tumis bawang merah hingga naik bau, masukkan serbuk cili. goreng lagi(1 min)
masukkan air asam jawa dan 1/2 cawan air. didihkan
masukkan ubi kentang kisar, didihkan
masukkan gula merah
perasakan garam dan sesuaikan rasa gula.
masukkan kacang tanah yang telah di kisar tadi...didihkan dan kacau sebati
Akhir sekali masukkan bijan...tinggalkan sedikit bijan tadi untuk tabur di atas kuah ketika dihidangkan!

No comments: