Sunday, 24 May 2009

Nasi Kerabu

kerabu

Buat hari jumaat lepas...kuah Tumis budu dan sambal kelapa tu aku buat sehari sebelum nak ngap, kuah tumis tu yang paling mencabar skit nak buat...selama ni kalau aku buat tak pernah terbit minyaknya, kali ni alhamdulillah berjaya!...makan dengan ayam goreng dan sambal belacan, yummm..yummm!

Nasi Kerabu kuning---->> Beras, serbuk kunyit, serai dititik...masak nasi macam biasa, tapi lebihkan skit airnya supaya nasik lebih lembut....

Sayur Kerabu

Taugeh
kobis
daun salad
timun
serai
daun kesum

Ayam Goreng berempah- Bawang besar, bawang putih, halia, sedikit serbuk kari, garam.

Sambal Kelapa- kelapa parut, lada hitam, bawang besar, halia, garam dan gula secukup rasa
**kisar bawang dan halia, masukkan ke dlm kelapa parut goreng tanpa
minyak hingga berderai dan kekuning2an kemudia kisar halus tapi jgn
sampai keluar minyak...gaulkan dengan isi ikan.
ikan kembung panggang- ambil isinya, kisar/tumbuk halus- gaul dengan
kelapa...

Tumis Budu- Santan, bawang merah, halia, budu/belacan,cili kisar, serai,air asam jawa, gula
merah, garam..Renehkan santan dulu hingga keluar minyak, masukkan bahan2
lain, renih lagi hingga pekat.

Sambal Belacan
Keropok Ikan

3 comments:

are said...

sedapnyer rozie nasik tu...rasa nak ambk jer sepggn tu..

lawa said...

semalam dh try wat..jadi la.macam kt kedai.TQ..muahhhh

Rozie said...

best...best
resipi ni pun cilok kat tenet gak...eheheheh