Friday 7 December 2007

Mixed Cornflake Cookies

Semalam, awal-awal aku dah masak nasi dengan lauk pauk, kononnya nak rest awal skit... sambil-sambil main tenet, lepak lama-lama skit...Siap masak aku pun kemas dapur, lepas tu jalan-jalan jamu mata ke blog kawan-kawan, sempat YM ngan kak Pah sat...Tapi, hati aku ni mcm dengki jer tgk dapur aku yang dah bersih kena tenyeh tu...tak boleh tahan!!! rasa macam nak baking sesuatu.
Jam masa tu dah hampir pukul 2pm, jap lagi pukul 3pm dah nak amik Ryan dari sekolah. mulut aku kata "sabarrrr, lepas ambil Ryan balik sekolah baking ler!"...tapi tangan aku mula merayap mencari-cari bahan-bahan dalam kabinet, akhirnya aku 'ter' buat cornflake cookies resipi koleksi KakJun tapi aku bega-bega sikit mengikut apa yang ada dalam kabinet... Pukul 2pm aku start mengadun bahan-bahan, pukul 2.30pm aku dah siap bulat-bulatkan adunan dan susun dalam tray. Kelam kabut jugak dibuatnya,aku tinggalkan jer dapur yang berselerak lepas balik dari sekolah Ryan baru ler aku start bakar cookies dan mengemas semula dapur...!!! orang kata tak do kojo cari kojo!!!

Meh ler tengok apa yang aku buat semalam!


Bahan

1/2 kotak Honey & Nut cornflake~ Diramas sedikit
2 1/2 cawan tepung naik sendiri
1/4 cawan gula
250gm mentega
1/2 cawan mixed fruit
coklat masakan untuk hiasan (jika suka)

Cara

Gaulkan cornflake bersama tepung naik sendiri
Pukul mentega bersama gula hingga kembang
Masukkan mixed fruit, gaul sebati
Masukkan campuran tepung gandum dan cornflake tadi kedalam adunan, gaul hingga sebati
bentukkan mengikut kesukaan
bakar hingga masak

No comments: