Friday 7 December 2007

Nasi Daging ala Mamavogue

Hari ni ada sikit rajin melanda, Hubby aku lunch kat rumah...so, seronok ler sikit nak masak spesel. Biasanya dia asyik keluar rumah pukul 9am dan balik pukul 7pm. Weekend pulak hari jalan-jalan aku, dapur tak bukak...ngeh...ngeh...ngeh!!!
Awal-awal lagi aku dah plan nak buat nasi daging, pukul 9am aku dah merebus daging...Resipinya pulak aku plan nak mintak dari mak mertua aku sbb dia pernah ajar aku buat nasi daging ni dulu, tapi dah lupa...
Aku pun telefon ler mak mertua aku di Penang...Ring...ring...ring tapi tak ada orang angkat, baru aku teringat diaorg sumer pi Phuket hari ni , hari ahad baru balik!! abih cam no...??? daging dah rebus, nak tak nak aku pandai2 ler meng"adjust" supaya dapat merealisasikannya!!!



Bahan

500gm daging~ potong kiub saiz besar
3 1/2 pot beras Basmathi~ rendam 30 min
4 pot air rebusan daging
1/2 pot susu segar
2 sudu besar rempah kurma
1 sudu teh rempah kari daging
1/2 sudu teh lada hitam
1 biji kentang saiz besar di potong 8
1/2 batang lobak merah di potong bulat
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1/2 senduk minyak sapi ( boleh guna butter + minyak masak )
bunga lawang, buah pelaga, cengkih dan kulit kayu manis secukupnya
daun pandan
garam secukup rasa
Bawang goreng Zaliana untuk hiasan

Cara

-Rebus daging dengan api yang kecil hingga daging empuk ~ ketepikan( pastikan air rebusan daging tersebut cukup dalam anggaran 4 pot)
-Toskan beras ~ ketepikan
-Kisar bawang merah,bawang putih dan halia
-Panaskan minyak sapi, goreng bunga lawang, pelaga,cengkih, kulit kayu manis dan daun pandan seketika
-Tumis bahan kisar hingga naik bau
-Masukkan daging dan air rebusannya, biarkan mendidih.
-Masukkan rempah kurma , rempah kari dan lada hitam
-Masukkan ubi kentang dan lobak merah~ biarkan empuk.
-Masukkan susu segar, tunggu hingga mendidih.
-Sesuaikan rasa garam.
-Masukkan beras dan masaklah nasi seperti biasa
-Taburkan bawang goreng Zaliana ketika hendak di hidangkan...

Enak di makan bersama Air Asam

Bahan

1 biji buah tomato
1 biji bawang besar
1 tangkai lada merah
5 tangkai cili api
1/2 inci belacan bakar
beberapa tangkai daun koriander(optional)
air asam jawa secukupnya(bancuh guna air masak)
1 sudu besar perahan lemon
garam dan gula secukup rasa

Cara

-Tomato di potong dadu
-Bawang, cili api, cili merah dan daun koriander dihiris halus
-Tumbuk belacan, campurkan bersama air asam jawa tadi.
-Gaul semua bahan di dalam sebuah mangkuk, campurkan dengan perahan lemon
-Sesuaikan rasa garam dan gula
-Siap!!!

No comments: