Tuesday 18 December 2007

Tuna Salad Sushi Roll


First time buat sushi dan first time rasa...aku konfuse, apakah begini rasanya sushi???
aku jumpa resipi ni kt dalam blog Mykoreakitchen yg aku curi2 tgk dari blog Alis@ sukamakanjer...

Bahan


Beras Jepun(steam/masak macam biasa)
1 tin tuna
1/4 labu bawang besar
3 batang tauhu ketam
1 biji timun
Dashi secukupnya (1 sb cuka,2 sk gula, 1sk garam)
sos salad secukupnya(3 sb mayonis, lada sulah, garam)

Cara

Sejukkan nasi dlm 10 min~ketepikan
cincang bawang dan tauhu ketam gaulkan bersama tuna
campurkan bersama sos salad~ ketepikan
bersihkan timun, buang kulitnya , hiris nipis memanjang dengan menggunakan peeler(ketebalan 0.2cm), bentukkan bulat dan berongga di tengah(bentuk gelang).
Panaskan Dashi dengan pan untuk 15-20 saat ~ masukkan ke dalam nasi, gaul sebati.
Basahkan tangan, ambil sedikit nasi kepal-kepalkan sedikit, sumbat di dalam gelang timun tadi memenuhi 1/2 paras tinggi...Kemudian letakkan inti tuna di atasnya,
Hias ikut selera
siap untuk di santap!!!


Lepas tu aku modify skit jadi macam ni...Sengaja aku tak guna seaweed, sebab anak aku Ryan alergi seafood so aku tak berani nak gatai2 cari masalah...aku gantikan seaweed dengan telur dadar yang di goreng nipis.
Lepas tu ada lebih lagi tuna aku pun buat yang ni pulak....

telur rebus yang dibuang kuningnya dan diganti dengan tuna dan kemudian di hias dengan timun, aku pernah makan di rumah kawan hubby, namanya Red orang Taiwan..Sesuai dijadikan snack!

No comments: