Wednesday 29 October 2008

Gulai Tempoyak

Variasi daripada gulai tempoyak versi Negeri Sembilan...Daun pucuk ubi tak ada, aku gantikan dengan daun bayam jer, kira ok ler buat lepas rindu di perantauan.

Peberet aku yg tak terhingga...sebelum ke UK dulu aku sempat suh mak aku masakkan untuk aku seperiuk, masa balik bercuti aritu pun mula-mula sampai rumah mak aku dah hidangkan lauk gulai Tempoyak nih, sebelum berangkat pulang ke UK semula aku sempat merasa lagi satu round...ngeh,...ngeh..ngeh.

Sebenarnya tempoyak ni pun terjadi secara kebetulan je....

tempoyak

Kalau orang Perak buat tempoyak tak letak apa-apa, cuma biarkan jer durian tu masam sendiri. Kalau style mak aku buat tempoyak sama lah macam Shafidah buat tempoyak, letak garam dan skit gula.

Gulai dalam gambar ni:

daun bayam dihiris halus- (kat sini jual dlm paket, aku guna sepaket)
1-2 helai daun kunyit hiris halus
2 batang serai hiris halus, potong bulat.
segenggam ikan bilis
10 ulas cili api- blend halus
500ml santan sederhana pekat
2 sudu besar tempoyak
1 labu bawang besar- potong baji
sedikit serbuk kunyit
petai(kalu suka)- aku tak letak pun

**Santan, cili kisar,tempoyak, serai , ikan bilis, serbuk kunyit ,bawang besar dan daun kunyit di satukan dalam periuk dan letakkan di atas dapur. Biarkan mendidih, perasakan dengan garam. Letakkan sedikit gula jika perlu. Akhir skali masukkan hirisan daun bayam, agak2 dah layu trus angkat...

No comments: