Friday 14 December 2007

Devil cupcakes dan Butter cream


Dah seminggu peram gambar dan resipi ni, hari ni baru ler dapat uploadkan ke Blog..Minggu lepas memikir-mikir apa buah tangan yang sesuai untuk di bawa ke rumah Nita untuk birthday anaknya Iman...akhirnya aku putuskan untuk mencuba cupcakes yang resipinya aku cilok dari blog kakjun...Hasilnya memang memuaskan hati, lembut dan gebu!!!
mmm...memang berbaloi(ala-ala kamdar)... Penyakit M dah mula nak meresap dalam tubuh aku ni, so amponnn kakjun sebab aku copy paste jer resipi ni dari blog kak jun

Bahan

2 cawan tepung
2 cawan gula
1/2 cawan serbuk koko
1 1/2 sudu teh soda bikarbonat
1 1/2 cawan susu
1/2 cawan butter
2 sudu teh esen vanila
2 biji telur

Cara

campur aje sume2 kecuali telur dalam mixer, pada kelajuan rendah hingga bercampur rata. pastu pada hi speed selama 2 min. masukkan telur n pukul lagi pada kelajuan tinggi selama 2 min. masukkan dalam papercup n bakar selama 15-20 min. sejukkan n hias.

Buttercream

Resipi diambil daripada dapur Almarhum Bunda Zidan&syifa, resipi ni memang praktikal bagi aku

bahan-bahan adalah berdasarkan 1:1:1

contoh:

Bahan
250gm butter
250gm shortening
250gm/1 tin susu pekat manis

Cara
Pukul butter dan shortening hingga lembut, masukkan susu pekat manis pukul hingga adunan menjadi putih sedia untuk digunakan.
Cara menyimpan ~Letak di dalam bekas tertutup dan simpan di dalam fridge jika tidak digunakan, ia boleh tahan selama 6 bulan.

9 comments:

Mat Gebu said...

kak..buttercream tu senang tak nak di pancit?..maklumlah tak pernah try...mcm akak buat tu berapa byk penggunaan bahan (berapa gm?)..

Rozie said...

Mat, buttercream ni mmg senang nk handle...texture dia mmg licin dan dan berkilat sbb tak guna gula...lagipun tak berapa manis. Anak akak mmg suka!!!
next time kalu nak mendeko pakai buttercream akak akan guna resipi ni juga.

Rozie said...

mat...akak guna mcm contoh yg diberi iaitu 250gm butter,250gm shortening dan 1 tin susu pekat manis. boleh deko dlm 25 biji cupcakes pas tu ada lebih lagi skit!!

Mat Gebu said...

wokey..terima kasih kak...tungguu cup cake montok ku siap berhias, muncul tak lama lagi...tapi tatau tahun bilaa...hehehe

Ummi said...

Rozie, dah lama kak simpan perasaan tau, nk wat buttercream camni, tp ntahlah bila nak kesampaian..selalu takut x jadi jek sebab tangan akak ni x berseni dan kesabaran pn kureengg..hehe.. Takut tgh memancit, akak yang pancit..kuang kuang kuang :D. tp next time, akan akak usahakan jugak! Alahaaiii..(*tengah congak, bila laaaa...)

KakYu said...

eeee...cantiknya cupcake tu...nak buat bc tu le...senang and nampak licin je.....

Rozie said...

cuba arr kak E, kakyu...meh ler kita main buttercream ramai2 sampai pancit...kehkehkeh
konon2 raya ni nk wat jugak deko kek ngan butter cream, tapi tgk keadaan, harap2 saiz penyakit M kecik jer masa tu
utk kakyu, welkom to my kaput blog...ngeh..ngeh..ngeh

KakYu said...

dah cuba dah buttercream ni. Best. Now i'm going to use this for my cake deco in future. Thans rozie.

a yummy mummy handbook said...

ello...tompang lalu...your deco looks very nice..

i tak jumper lagi ther perfect buttercream recipe...so i nak try yours...tapi...i cant find shortening here so far...any other alternatives????

u make me very lapar...nice blog!