Friday 2 January 2009

Marble Marshmallow

marsh

Ambil resipi daripada MyR.com
gambar di atas semasa marshmallow belum sempat di potong lagi...lepas potong aku lumurkan dengan icing sugar...habis anak-anak ngap semua, aku pun tak ketinggalan jugak!!

**Kopipes sebijik-sebijik daripada MyR, resipi aeeda78, thanks sudi share resipi...
  • 2 cawan gula
  • 1 sudu besar liquid glucose
  • 30 gm serbuk gelatin
  • 3/4 sudu teh esen vanilla
  • 2 biji putih telur
  • pewarna (saya guna pink)
  • minyak masak (untuk gris loyang)
  • *3/4 cawan air - utk buat gelatin
  • *3/4 cawan air - utk buat liquid glucose

Cara-cara

  1. griskan loyang dengan sedikit minyak masak, ketepikan.
  2. utk adunan glucose, masukkan gula, liquid glucose dan 3/4 cawan air ke dalam periuk kecil. Masak dgn api sederhana sehingga gula larut dan mendidih. Tutup api.
  3. Utk adunan gelatin pula, sediakan 3/4 cawan air di dalam bekas tahan panas. Taburkan gelatin dan biarkan melarut selama 5 minit. Lepas tu, ambil bekas dan letak dalam double boiler. Kacau kejap jer utk pastikan gelatin benar2 larut. Masukkan esen vanilla. Tutup api dan satukan dgn adunan glucose tadi. Ketepikan.
  4. Dgn menggunakan mixer, pukul putih telur sampai kembang dan muncul soft peak. Kemudian, masukkan adunan gelatin+glucose tadi dan pukul dengan kelajuan paling tinggi selama 12-15 minit (sampai adunan menjadi tebal dan gebu).
  5. Masuk adunan ke dalam loyang. Letak 3-4 titik pewarna dan buat corak marble di atas nya dgn lidi. Biar adunan mengeras semalaman (jgn ditutup).
  6. Potong ikut shape segiempat tepat setebal 2 inci dgn pisau basah. Basahkan tangan sewaktu memotong sbb marshmellow mmg melekit.
  7. *Tips: Salut dgn sedikit tepung jagung (yg dah diayak) dan biarkan kering sblm letak dalam bekas kedap udara.

3 comments:

inahar ali said...

bestnya rozie..nasib baik ada resepi marshmallow ni..akak nk cuba wat ikut resepi dr m/stewart.com tp x jumpa cari light corn syrup..hah sampai sudah x wat2lg..tp nnti nk cuba resepi ni..x yah guna corn syrup..yess!

syera said...

akak..
makcik saye ckp gelatin x leh gne.
ade bhn lain nk gnti gelatin tak????
plizzz help me :<

Rozie said...

shera,
akak guna halal gelatin...kat kedai baking pun dah ada jual halal gelatin...kalau tak pun shera cari vege gelatin...cara lain akak tak tau...sorry