Wednesday 5 November 2008

Pistachio Mousse

Dah lama buat, baru sekarang rasa nak tempek kat sini..
2 minggu lepas tiba-tiba teringin nak makan pistachio mousse ni .. Pertama kali makan masa aku balik Malaysia 4 bulan lepas ketika menaiki pesawat Emirates, penerbangan pergi dan balik aku disajikan dengan mousse ni..tiba-tiba saja aku "tersuka" dengan benda alah nih, terbayang-bayang lagi rasanya yang yummy tuh..Aku cuba surf resipi ni kat tenet, resipi yang aku dapat ni ala-ala lebih kuranglah rasa dia macam yang aku makan kat dalam flight aritu walaupun tak sama..anyway aku masih lagi mencari, rasa tak puas hati plak, dari segi rupa tu dah ada. Siapa tau meh ler kongsi resipi.


pistachio

1 cawan whipping cream
2 sudu madu
segenggam kacang pistachio(panggang dan di cincang)
1/2 sudu teh esen vanilla
sedikit pewarna hijau
** sedikit kacang pistachio cincang utk hiasan

Pukul whipping cream hingga bertanduk, masukkan madu dan kacau sebati.
masukkan esen vanilla dan pewarna hijau, gaul rata.
Bubuh dalam bekas-bekas kecil, taburkan pistachio cincang di atasnya.
Masukkan ke dalam freezer untuk 1 jam sebelum di makan.

No comments: