Friday 26 October 2007

Kek Mekar Melata

Lalalalala...seronok nya hati aku hari ini sebab berjaya mendeko sebijik lagi kek , walaupun hasilnya tak lah secantik dan sehebat yang di jual di kedai...namun aku tetap happy, kepuasan yang aku tak dapat nak bayangkan...Sebelum ini aku pernah mendeko dan meniru design yang pernah aku tengok di kedai, namun design kali ini aku rasa lebih mencabar...aku yakin, aku telah
melangkah setapak lagi! Aku namakan Kek ini sebagai "Kek Mekar Melata" ~ memandangkan konsep design pohon menjalar. kehkehkehkeh(semangat gitu!!!)
Aku menggunakan whipping cream, kerana anak-anak aku lebih sukakan whipping cream daripada butter icing.


Kek di bahagian ialah kek span pandan aku cilok resipi Mat Gebu, amponnnn Mat, Akakkk mintak mahappp!!!

mmmm, yummy...yummy, Ryan suka sangat...sekali makan habis setengah biji kek!!!

Kek Span Pandan ~ Resipi mat gebu

Bahan

5 biji telur gred A
125gm gula
160gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil pes pandan
2 sudu besar susu segar
75ml minyak jagung
15gm ovellate

Cara

-Masukkan telur, gula,pes pandan dan ovellate ke dalam mixer, pukul hingga kembang(gebu)
-Satukan tepung gandum dengan baking powder(ayak)...masukkan sedikit demi sedikit
kedalam adunan telur tadi. gaul hingga sebati.
-Masukkan susu segar, kacau sedikit.
-Masukkan minyak jagung, gaul sebati.
-Bakar dengan suhu 160C selama 45min atau hingga masak.
-Biarkan sejuk.


Whipping cream

Bahan

200ml UHT whipping cream
2 sudu besar gula icing
secubit garam
1/2 sudu teh perahan lemon

Cara

-Pukul whipping cream seketika(1 min), masukkan gula icing...pukul lagi
-Masukkan perahan lemon dan garam.
-Pukul dengan kelajuan minima sehingga adunan bertanduk.
-Bolehlah menghias kek mengikut citarasa.



1 comment:

Mat Gebu said...

Fuuyoooo!!!!....cunnya kek...patut lah achik tomimpi sosek dalam botanical garden malam tadi, rupo ey ada kek kombang sotaman....mmg cantik laa..ishhh kagumm2x!!!