Thursday 14 August 2008

Agar-agar Santan

Agar-agar santan yang ibu- ibu kita pernah buat..cuma di beri wajah baru. minggu lepas pergi kenduri rumah kawan-kawan di sini (Ruhil Haryati), salah seorang dari tetamu(PN Hasmah) yang menghadiri kenduri tu bawak se talam agar-agar ni...cantik bangeett agar-agarnya,part agar-agar santan tu di potong dadu, cantik jer terapung kat bahagian atas..manakala yang perisa gula merah tu di bahagian bawah.. rasanya pun sedap. Bila aku tanya buat macam mana..dia kata "alah..agar-agar santan biasa jer", aku assume sama ler macam agar-agar santan yang aku biasa buat..setengah adunan aku buh santan dan gula, biarkan beku kemudian aku potong dadu, kecil-kecil..Setengah adunan lagi aku letak gula merah, tuangkan dalam talam kemudian aku masukkan agar-agar santan yang sudah di dadu tadi..
Tapi, sedih betul lah agar- agar santan tu tak terapung pun...missi aku kali ni kira gagallah, nnti nak berguru betul-betul dengan cik puan Hasmah ni mcm mana agar-agar santan dia tu terapung di permukaan.

Collage18


yang ini resipi aku...

Bahan-bahan

5gm serbuk agar-agar
100ml air
500ml santan
4 sudu besar gula
sedikit garam

Cara:

Masak air , masukkan serbuk agar-agar dan gula, biarkan gula hancur. Masukkan santan dan garam. Tunggu mendidih. hendaklah sentiasa di kacau supaya tidak merwap. tutup api, biarkan agak-agak suam.Masukkan ke dalam bekas, sementara belum beku selalulah di kacau supaya santan dan airnya tidak terbahagi dua..nanti tak cantik pulak rupa agar-agar nya. biarkan beku.
bila dah beku, potong dadu kecil-kecil, ikut suka kita nak potong macam mana lah..tak dosa pun..ekekeke. ketepikan.

Bahan-bahan

60gm gula merah
2 sudu besar gula
600ml air
5gm serbuk agar-agar

Cara-

Didihkan air, masukkan serbuk agar-agar..biarkan larut.Masukkan gula merah dan gula pasir, biarkan mendidih dan gula larut, angkat dan masukkan ke dalam loyang. Taburkan kiub agar-agar santan yang sudah diketepikan tadi. Biarkan beku.

1 comment:

A-J Winbeckler Enterprises said...

Hi, Another great location for cake decorating ideas and amazing cake photos (see life-sized cake sculpture photos by Roland towards bottom of links in left column and Marsha's cakes also) are at www.winbeckler.com.

Thanks