Sunday 10 August 2008

Bahulu

Happy sangat bila berjaya menghasilkan kuih bahulu dari tangan sendiri...perasaannya sangat berbeza bila berjaya menghasilkan kuih-kuih moden dengan kuih tradisional seperti bahulu nih.. huhuhu...ada sket lain macam jer rasanya, kepuasan yang sempurna.

Kenapa eksss?... mungkin kerana banyak nostalgia yang akan terungkap.Aku rasa dekat dengan Tanah air, adat resam dan budaya masyarakat kita... Kalau zaman kecik-kecik dulu nak makan kuih bahulu ni kena tunggu musim raya barulah jumpa, sekarang dah tak perlu lagi...kalau rasa nak makan pegi jer kedai, yang jual panas-panas pun ada.

Masa aku kecik-kecik dulu aku pernah ler cuba tolong mak buat kuih bahulu nih, tapi sekerat jalan jer sebab tak larat nak pukul telur kat dalam pasu..resipi plak kira cupak dengan gantang. Adunan penuh satu pasu, bakar dengan dapur kayu ..jenuh dari pagi sampai lah ke petang buat kuih bahulu. Hasilnya memang lumayan...biasanya akan dapat lebih daripada 2 tin biskut dulu-dulu yang besar tu, korang ingat tak?..tin biskut yang ada cermin kat salah satu sisinya. Perghhhh, puas makan..selain bawak balik sebagai buah tangan ke kampung, dan jamu tetamu yang datang berhari raya selebihnya boleh simpan untuk Hari Raya haji...weiiiiii...rindu betul dengan kenangan lama tuh...

Collage11

5 comments:

intanshamilamohamadamin said...

salam Rozie...ni Intan (yg juga tinggal kat sheffield) best nye tengok masakan rozie...nak tanya sikit..Rozie beli kat mane acuan bahulu nie cam teringin nak buat!

Let's dine out said...

Alamak bestnya dapat buat bahulu,bagi la resepi rozie

Rozie said...

salam intan...

Beli di Ebay, tapi kena selongkar sket ler baru jumpa...org malaysia juga yg jual

Salam let's dine out(nak panggil apa?)

memang nak letak resipi, amik kat sini jer lah,abis cerita..

10 biji telur
380gm gula
200gm tepung
sedikit esen vanilla
1/4 sudu teh baking powder(tak buh pun x per)

**pukul telo dn gula sampai kembang/pekat likat.
masukkan esen vanilla
ayak tepung dengan baking powder, masukkan dalam adunan, gaul sebati
bakar dengan suhu 200C/12 min
siap!!

Rahimin Idris said...

salam saudari,
kenapa link blog saya bubuh nama kebencian maharaja? tak faham la. saudari benci saya ke?

Rozie said...

salam...rahimin,
ampunnn, jgn ckp mcm tuh...saya tersilap jer..maaf eksss, dah betulkan!! kalu awak x ckp, mmg sy x perasan